donderdag 18 februari 2010

Ist al vrijdag?


Neeje, nog maar donderdag.
(winst ongeveer 16.000 maar daarvoor moet je in de link voor trades gaan kijken want er was 8.000 verlies in futures en die 24.000 winst verschil, zit in munten, euro/dollar)
Gelukkig want den tijd vliegt te snel, heb nog wat winst te maken deze week en we worden veel te vlug oud. Maar kom, hier en daar een grijs haartje, dat is een teken van intelligentie en virieliteit.
Is een moeilijke week. Sta op ongeveer 30.000 deze week maar heeft heeeel veel moeite gekost.
Crossy, neen, ik trade niet met candlesticks. en eigenlijk trade ik niet op technicals. Had dat al gezegd. Ik trade bijna uitsluitend op gevoel, kijken naar de volumes in combinatie hoe de prijs zich gedraagt (tape reading dus) en uiteraard kennis hebben van de 'niveau's'.... high, low, open van de dag zelf, van gisteren, de belangrijke steun en weerstandsniveau's enzo. Maar eigenlijk is 'het gevoel' belangrijkst in combinatie met de rest.... ervaring die hier speelt zeker. En ook dat ik een 'fader' ben. Ik volg bijna nooit 'de kudde'...dwz: als het stijgt zoek ik een goed niveau om te verkopen als het daalt om te kopen. Daarvoor moet je echt een goed gevoel hebben. Maar dat leer je wel vlug. Maar faders zijn normaalgezien redelijk goede traders omdat je tegen de stroom ingaat. En het is genoeg bewezen dat als de euforie of pessimisme groot is je niets kan verdienen door de rest te volgen daarin. MAAAAAAR dit is zo moeilijk om het tegenovergestelde te doen. Waarom? Omdat je 'tegen de menselijke natuur in' moet handelen. Waarom verkopen als het stijgt en stijgt en zich supersterk gedraagt of kopen als het zakt en zakt en lijkt op een souflé die invalt.... voila, dat is de moeilijkheid.... maar mij trekt dat juist aan.
Het andere punt is dat het natuurlijk flink kan doorstijgen als je verkoopt en flink kan doorvallen als je koopt.
Maar het is bewezen dat wie koopt op een hoge sluiting van de dag, of verkoopt, dat die geen winst maakt. Het tegendeel is wel waar.
Dus, kuddebeesten worden naar de slachtbank gevoerd.
Dit was weer een gratis les voor vandaag.

Hier de link om de trades van de laatste 2 dagen te bekijken. Zoals altijd heeel actief geweest. verloren in de futures maar geoeg verdiend in de munten. Euro tegen den dollar.

http://tinyurl.com/ykndhha

Hier een super super interessant artikel. Zoals je weet/niet weet wordt 60% van de handel door computers gedaan (beter bekend als 'de algo's' of High Frequency trading -HTF-) en daar moet je ABSOLUUT!!!!!! rekening mee houden.
http://www.sfomag.com/article.aspx?ID=1448&issueID=c

2 opmerkingen:

  1. Gerealiseerde winst van eur/usd staat niet vermeld op statement. hoe komt dat, terwijl het wel verrekend is in je netto positie? Is dat omdat je nog open posities hebt?

    Ik dacht dat je met tape reading eigenlijk iets anders bedoelde.. na wat ge-google vannacht was het me duidelijk geworden dat het iets totaal anders was...
    Nu snap ik ook waarom je orders anders kunt inleggen zodat ze niet zichtbaar zijn en er meer voor betaalt.
    Vandaar dat ik ook vroeg welke abo's je bij IB allemaal had omdat tape reading gebeurt aan de hand van level 2 quotes en volume.
    Maar als orders kunnen verborgen worden hoe kan je nog goed tape readen?
    Ik heb er geen ervaring mee dus misschien stel ik nu wel enorme domme vragen. :p
    als tape reader volg je normaal toch the big boys en niet de particulieren... hetgeen meestal het omgekeerde is.. dat bedoel je waarschijnlijk met het omgekeerde doen..

    Ik heb dat artikel gelezen maar als leek lijkt het toch heel moeilijk om in te schatten wanneer er aan HTF wordt gedaan en wanneer niet.
    Dat was eigenlijk ook de reden waarom ik me aan het verdiepen was/ben in forex omdat daar de liquiditeit veel hoger is en er maar kleine manipulaties mogelijk zijn.

    Flash trading is toch onlangs verboden dacht ik of is dat nog niet in voege?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik weet het, gerealiseerde winst staat er niet op. Wel alle deals waaruit dat je kan afleiden. Ga er eens voor bellen. Kan zijn dat ik iets te weinig aanklik bij mijn statements (je kan statements personaliseren zoals naam al dan niet, winst, blablabla, eigenlijk alles instellen om te tonen of verbergen)
    Bij IB heb ik level II eurex
    Tape reading wordt moeilijker en moeilijker.
    Je kan het ook als volgt verwoorden: "met ervaring kijken hoe de markt zich gedraagt" Bijvoorbeeld: koers is 100, er zijn heel wat kopers die constant op 101 aan het kopen zijn en niet hun beurt afwachten op 100.
    Constant kopen maar ze krijgen het niet hoger..... wel, teken aan de wand dat er wat weerstand is alhoewel ze hoger willen betalen..... is natuurlijk supermakkelijk uitgelegd dit
    Het omgekeerde doen (faden) is gewoon een goed niveau uitkiezen om te verkopen als markt hoger gaat en vice versa
    Er wordt CONSTANT aan HTF gedaan!!!!! Heel de markt wordt erdoor beïnvloed!!!!! 60% van de handel is die computerrotzooi.
    Ja, Forex, munten is bijna niet te manipuleren.
    Have to go here

    BeantwoordenVerwijderen